Out of Home är en rikstäckande livsmedelsgrossist som vänder sig till restauranger, storkök, caféer och hotell. De klimatkompenserar sina leveranser och vi har pratat med företagets Marknadschef Jacob Hillestad.
På deras hemsida kan Out of Homes kunder enkelt beställa varor som levereras inom någon dag med klimateffektiva leveransprocesser. Just leveranserna ut till kunderna klimatkompenserar Out of Home med hjälp av oss på Tricorona Climate Partner.
– Genom vår effektiva logistikprocess som baseras på e-handel blir alla vinnare: leverantörerna, kunderna och också klimatet. Den klimatkompenserade leveransen uppskattas av våra kunder och dessutom fungerar det som en konkurrensfördel. Sedan finns det ju olika typer av klimatkompensation: Tricorona Climate Partner levererar FN-certifierad Gold Standard klimatkompensation – en viktig kvalitetsstämpel – och blev därför det självklara valet för oss.
– Det finns en allmän missuppfattning om att klimatkompensation skulle vara dyrt. Det är det inte. För andra e-handlare rekommenderar vi att ni genast hör med er distributör om att få er miljörapport. Gå därefter till Tricorona Climate Partner och se efter vad detta kostar och se om det passar in i er kalkyl. Det kommer samtidigt nya lösningar för att minska sin klimatpåverkan hela tiden och det jobbar vi aktivt med. Just nu tittar vi exempelvis på att byta från traditionella trä-pallar till pallar i hård wellpapp, någonting som minskar fraktvikten och därmed miljöpåverkan rejält.