Klimatkompensera
Efter att ha jobbat med klimatkompensation i nästan två decennier så har vi stor erfarenhet och kompetens som vi använder när vi handplockar kostnadseffektiva klimatprojekt av högsta kvalité.
Trots de ambitiösa klimatåtagandena som både företag och regeringar har gjort finns det fortfarande en kvarstående klyfta till målet – ett så kallat “emission gap”. Att minska klimatpåverkan är en långsiktig strävan som kräver tid och engagemang. Vi är medvetna om att nollutsläpp kan vara en utmaning, särskilt med tanke på de effekterna av klimatförändringar som redan pågår. Tidspressen är påtaglig och vi inser vikten av att agera skyndsamt.
Klimatfinansiering, som en integrerad del av er klimatstrategi, blir alltmer nödvändig för att upprätthålla den avgörande 1,5°C-gränsen. Men klimatkompensation är inte enbart en effektiv och konkret åtgärd för att motverka klimatförändringar – det innebär även fördelar som gagnar er verksamhet. Det är en vinst för både planeten och företaget, en verklig win-win.
Klimatfinansieringens affärsnyttor
01
Minskad klimatpåverkan
Företag som klimatkompenserar har ofta en betydligt mer ambitiös klimatstrategi och anstränger sig mer för att sänka sina utsläpp än de som inte klimatkompenserar. (Källa: Sylvera)
02
Attraktiv arbetsgivare
Anställda hos företag som tar aktivt ansvar för miljön är mer motiverade och engagerade. Ny studie belyser begreppet “medvetna klimatavhoppare” där över hälften var benägna att säga upp sig om företagets värderingar inte stämmer överens med deras egna.
03
Ökad kundlojalitet & tillväxt
Genom att klimatkompensera kan företaget bygga starka och långvariga relationer med kunder som prioriterar hållbarhet. Ny studie från McKinsey och Nielsen IQ visar att produkter med hållbarhetsbudskap har en 8% högre tillväxt än produkter som inte har det.
04
Differentiering & positiv image
Engagemang för klimatet stärker företagets image och gör det mer attraktivt för kunder och investerare. I en konkurrensutsatt marknad kan klimatkompensation hjälpa företaget att differentiera sig genom att visa att det tar ett extra steg för att vara ansvarstagande och hållbart.

“Vi ser klimatfinansieringen som en viktig del av vårt miljöarbete”
Vi vill jobba för en miljömässigt hållbar framtid och att klimatfinansiera är en del av det arbetet. Vi valde att börja mäta våra utsläpp år 2016 enligt GHG-protokollet och sedan dess har vi årligen valt att klimatfinansiera för hela vår beräknade klimatpåverkan. Vi ser klimatfinansieringen som en viktig del av vårt miljöarbete eftersom den bidrar till mer hållbara lösningar i världen. Vi ska fortsätta vårt eget arbete med att minska vår klimatpåverkan samtidigt som vi aktivt stöder klimatfinansieringsprojekt som mera direkt arbetar med klimatförbättrande åtgärder.
Vi har valt att samarbeta med Atmoz för vår klimatfinansiering eftersom de har en lång erfarenhet av miljöarbete och de erbjuder bra möjligheter att klimatfinansiera i internationellt certifierade projekt.
– Ludvig Winberg, Corporate Communication Manager på PAF