Generation Z vill inte jobba för klimatskadliga bolag

generation z

Benify har med hjälp av Sifo undersökt vad dagens unga tycker är viktigt i olika branscher, hos arbetsgivare och vilka personalförmåner de värdesätter mest. Vi listar det viktigaste att ta med sig från undersökningen.

Det finns många affärsnyttor associerade med att jobba med klimatfrågan. Att vara attraktiv som arbetsgivare är en av dem, både för att behålla sina medarbetare men också för att attrahera nya. Generation Z – födda 1995 eller senare – benämns också ”digital natives” då smartphones, sociala medier och internet alltid funnits tillgängliga för dem.

Både finanskrisen 2008 och klimatdebatten har präglat deras värderingar och de ser ett stort personligt ansvar i sina framtida yrkesval. Generation Z är även mer trygghetssökande än 80-talisterna. I en ny undersökning genomförd av Kantar Sifo, på uppdrag av HR-företaget Benify, framgår det tydligt att klimatet är viktigt för Generation Z. Totalt intervjuades 1 008 personer i åldern 16–24 år.

Intervju: Nina Ekelund ”Ett aktivt klimatarbete stärker varumärket

Fem punkter att ta med sig från undersökningen
  • Generation Z tilltalas av företag som framstår som jämställda och klimatsmarta.
  • Var tredje person kan inte tänka sig att jobba på ett företag som är dåligt för klimatet.
  • 22 procent av de tillfrågade skulle kunna tänka sig att välja en arbetsgivare som de annars inte hade varit intresserade av om företaget var bra för klimatet.
  • Mer än hälften av kvinnorna (54 procent) tycker att klimatkompensation är en mycket viktig förmån. Klimatkompensation är tre gånger viktigare som förmån än t ex tjänstebil och privat sjukvård.
  • En majoritet av unga tjejer väljer bort företag som inte är jämställda.
Slutsatser från studien

Även om Generation Z söker mer trygghet verkar den ökade rörligheten på arbetsmarknaden vara här för att stanna. Det är därför viktigt för arbetsgivare att förbereda sig på snabba onboarding-processer och genomtänkta rutiner för offboarding. Att behålla medarbetare och upprätthålla deras lojalitet ställer höga krav på ledarskap och förmågan att skapa engagemang. För teknikbranscherna är detta extra viktigt för att kunna möte framtidens rekryteringsutmaningar.

Att företag jobbar med sina värderingar och sitt klimatavtryck är avgörande frågor för att säkra kompetensförsörjningen. Är ni redo att anta dessa utmaningar? Om inte, låt oss hjälpa er att komma igång. Kontakta oss idag för att boka ett möte!

Hos Benify kan du ladda ned hela rapporten.

Relaterade artiklar