Klimatneutral
Att något är klimatneutralt innebär att beräkningar av all klimatpåverkan har genomförts, reduktionsplaner har satts upp och allt har klimatkompenserats för.
Klimatneutralitet kan uppnås för bland annat verksamheter, produkter eller evenemang. För att man ska få kalla sin verksamhet eller produkt klimatneutral bör man följa de krav som ställs i någon av de två standarder som definierar klimatneutralitet: PAS 2060 och ISO 14021.
Kraven som ställs på klimatneutralitet i dessa standarder är mer långtgående än bara i en Klimatredovisning. I en klimatredovisning bestäms omfattningen utifrån verksamhetens behov, där de enda kraven är att följa GHG-protokollet (dvs. krav på redovisning av scope 1 och 2). För klimatneutralitet behöver bland annat inkludera minst 95% av verksamhetens totala växthusgasutsläpp i redovisningen.
Kraven för klimatneutralitet
Arbetsprocess
01
Kartläggning av utsläpp
Med utgångspunkt i GHG-protokollets rapporteringskategorier kartlägger vi tillsammans mer er var er klimatpåverkan sker.
02
Datainsamling
Med hjälp av våra verktyg samlar ni in data om verksamheten från interna system och leverantörer.
03
Beräkning och rapport
Vi beräknar och rapporterar er klimatpåverkan i ett format som följer kraven klimatneutral verksamhet.
04
Klimatstrategi
Tillsammans tar vi fram en strategi för att reducera och klimatkompensera er klimatpåverkan.
05
Granskning
Tillsammans väljer vi ett lämpligt granskningsalternativ för rapporten – En revisionsbyrå rekommenderas men är inte ett skall-krav.
06
Klimatneutral
Ni klimatkompenserar och publicerar er rapport. Ni kan nu kommunicera att ni är klimatneutrala!
Tidsåtgång och pris
Att bli klimatneutral är en hög nivå av ambition för en organisations klimatarbete. Arbetet kräver tid från både er och oss. För ett medelstort bolag kan en fullständig redovisning kosta mellan 120 000 – 160 000. Utöver det ska resterande klimatpåverkan finansieras i ett klimatprojekt för vilket kostnaden helt beror på hur hur stor er klimatpåverkan är samt vilket projekt ni väljer.
Flera variabler avgör tidsåtgång och det krävs ett seriöst engagemang även från ledningsnivå. Ett riktmärke är att det från organisationen på årsbasis behöver investeras cirka 70 timmar och från 75 timmar av vår tid.