Har ni inte börjat klimatredovisa än? Titta hit! Utöver de självklara fördelarna för vår planet och omvärld så är ett aktivt klimatarbete nyckeln till riktigt bra business. I den här artikeln listar vi 5 skäl att börja klimatredovisa:
Konkurrensfördel
Ligg steget före era konkurrenter och framtidssäkra er verksamhet. 8 av 10 konsumenter anser att hållbarhet är viktigt, och många är villiga att betala mer för ett varumärke som tar ansvar för miljön. Ansvarstagande i klimatfrågan gör er verksamhet mer attraktiv för kunder, medarbetare och investerare. Enligt en studie gjord av McKinsey är investerare villiga att betala en premie på cirka 10 % för att förvärva ett företag med en hållbar profil.
Skapa försprång
Alla företag med omsättning högre än 40 miljoner Euro behöver enligt lag klimatredovisa sina inköp. På EU-nivå kommer CSRD implementeras från 2024 och innebär att större bolag enligt lag behöver redovisa sin klimatpåverkan. Indirekt kommer alla företag påverkas av detta, då de stora bolagen kommer utvärdera leverantörer utefter deras klimatpåverkan. På nationell nivå kräver fler och fler kommuner och stora verksamheter att företag rapporterar sin klimatpåverkan i upphandlingar.
Attrahera och behåll personal
Generation Z vill inte jobba för klimatskadliga bolag och många studier visar att två tredjedelar (65 %) av de anställda är mer benägna att arbeta för ett företag med en genomarbetad miljöpolicy.
Var delaktig i omställningen
Gör som miljoner företag världen över och integrera klimatarbetet i er affärsstrategi. 72 procent av Sveriges småföretagare uppger att de arbetar med hållbarhet idag (Hållbarhetsrapport, Företagarna, 2022). Klimatredovisning är det första steget i en trovärdig klimatstrategi och grunden för att senare sätta vetenskapliga mål som klimatneutralitet och Science Based Targets.
Genuin klimatkommunikation
Ett faktabaserat och mätbart klimatarbete skapar trovärdighet och kundlojalitet. När er verksamhet har en klimatstrategi på plats är det dags att kommunicera era slutsatser och målsättningar. Många företag pratar svepande om hållbarhet, men konsumenter ser igenom initiativ som inte är genuina, långsiktiga och mätbara. Genom underbyggd och transparent kommunikation kan ni differentiera er från mängden, stärka ert varumärke och skapa långsiktig kundlojalitet.
Källor: IBM, McKinsey, Företagarna, Unily,